Zabavna lektira
U organizaciji Laboratorija zabave i pod punim nazivom Gledam/Slušam/Čitam/Pričam, projekt Zabavna lektira pokrenut je 2015.godine u želji da školarcima na poticajan i kreativan način približi lektirne klasike.
Inicijativu smo pokrenule nakon što smo, što u stručnoj praksi a što u razgovoru s nastavnim kadrom i samim školarcima, uvidjele da mnoga djeca imaju problema s motivacijom za čitanje i obrađivanje lektirnih djela, s posebnim naglaskom na klasike koji su pisani arhaičnim jezikom i po mjestu radnje smješteni u neko davno, školarcima nerazumljivo i neprivlačno vrijeme.
S obzirom da se tu radi o djelima koja imaju važnu, bogatu i neizbrisivu ulogu u domaćoj i svjetskoj književnosti, a time i kulturnoj baštini i općoj informiranosti, odlučile smo osmisliti način da ih približimo školarcima u njima razumljivom, interesantnom i zabavnom stilu.
Kako to radimo? Odabiremo književno djelo ili neki njegov dio i jednostavno ga „dešifriramo“ na maštovit, kreativan i prije svega edukativan način koji budi interes, potiče raspravu i podiže motivaciju za daljnje samostalno obrađivanje djela. Jer, književni se klasici s razlogom zovu klasicima: po(r)uke takvih djela su vječne, bezvremenske i uvijek aktualne, pa se u vrlo kreativnom i atraktivnom stilu mogu smjestiti u današnje vrijeme na način da ih školarci razumiju, prihvate, i na kraju krajeva: zavole.
Kao primjer iz prakse možemo navesti lektirni opus Ivane Brlić Mažuranić, koji je vješt i vjeran saveznik naših Zabavnih lektira. Arhaičan jezik, staromodna atmosfera, tradicionalni stil pisanja i „nerealni“ likovi koje školarci ne razumiju čest su recept za njihov revolt, frustraciju i naposlijetku odustajanje od djela čak i ako inače vole čitanje, a književnost ih općenito zanima. No, u pojedinim djelima, koja su im pritom obavezna kao propisana lektira, ne mogu razumjeti riječi, ne mogu se poistovjetiti s likovima, ne mogu se uživjeti u stil niti se pronaći u radnji: a to je vrlo frustrirajuće.
Jednostavno: pojedina djela im nisu zanimljiva iz još jednostavnijeg razloga: zbog svog im stila nisu bliska. Naša je ideja, želja i zadaća da im ih približimo.
Laboratorij zabave radi upravo to: klasičnu lektiru čini zabavnom, klasične pisce poticajnima, a njihove „starinske“ poruke modernima i smještenima u aktualno vrijeme.
Osim približiti školarcima lektiru i učiniti je zabavnom, cilj ovog projekta je i smjestiti klasičnu književnost ondje gdje ona i zaslužuje biti: u modernom vremenu. Želimo očuvati naše starinske riječi na način da ih približimo ( i objasnimo) mladima, želimo čuvati našu kulturnu baštinu kroz narodne priče i legende koje vješto činimo atraktivnima i zabavnima i naposlijetku, želimo naše književne i kulturne klasike njegovati kao suvremene, bezvremenske i uvijek aktualne: jer oni to zaista jesu.
Zadovoljstvo nam je što možemo reći da je Zabavna lektira kao projekt vješto prepoznata i odlično prihvaćena kako od školaraca, tako i od roditelja, učitelja i profesora. Nakon dinamičnih dijaloga, britkih analiza, provokativnih pitanja i originalnih odgovora kojima smo svjedočili u našoj obradi djela, rezultat nije bio samo pročitana i napisana lektira, već nezamjenjivi i neprocjenjivi interes školaraca za određenim djelom, književnikom, kreativnim razmišljanjem, logičkim zaključivanjem i općenito: učenjem i čitanjem. A to je upravo ono na što smo ih željele potaknuti.
Projekt Zabavna Lektira redovno provodimo u knjižnicama i osnovnim školama s kojima dogovorimo suradnju. Vrlo ćemo je rado ostvariti i s vama, i uz vaše partnerstvo približiti mladima književnost i tako na kreativan i edukativan način doprinijeti nastavnom programu hrvatskog jezika. Smatramo da to svi zajedno dugujemo mladim generacijama i starim književnim velikanima, a sve zajedno kulturi čitanja, učenja i općoj kulturi.